TUNJANGAN PEMBUKA TIRAI 2014 - Gunung Nuang via Pangsun, Selangor

Assalamualaikum kepada pembaca yang sudi-sudi meluangkan masa membaca blog kami pada tahun ini. Pembukaan tahun 2014 amat-amat memberansangkan dengan aspirasi misi menawan Puncak dunia EVEREST.  Walaupun keputusan dari para Panel belum diketahui, kami telah merangka sesi pendakian gunung sebagai sebahagian daripada latihan stamina.

Gunung Nuang telah menjadi pilihan sebagai pembuka tirai 2014… sebagai kelainan , kami telah memilih untuk mendaki melalui Kg Pangsun , Hulu Langat, Selangor.  Perjalanan bermula dari tanggal 24/1/2014, menurusi lebuhraya Grand SAGA, kami telah meneruskan perjalanan ke destinasi. Penginapan kami di chalet Jabatan Perhutanan ( harge chalet rm20/mlm sebuah atau dorm rm60/mlm) terima kasih kepada En Amran : 0172767724 kerana memudahkan segala urusan.
                Pendakian telah dimulakan pada jam 7 pagi. Fasa awal dari chalet jabatan Perhutanan ke Kem Lolo akan melalui 2 buah bukit yang tinggi dan berjarak 5.6KM.  fasa ini memakan masa hampir 1jam 30 min.  terdapat 5 buah wakaf untuk kegunaan pengunjung berehat sambil menikmati keindahan Hutan Buluh.

Seterusnya fasa kedua; bermula dari Kem Lolo ke Kem Pacat. Fasa ini menghidangkan pengunjungnya dengan tunjangan yang panjang dan mencanak 40-60 darjah. Banyak akar pokok yang membantu pergerakan. Fasa ini memakan masa hampir 1 jam.  Kami bernasib baik kerana cuaca panas dan kering, ini mengakibatkan kem pacat turut kering dan tiada pacat kelihatan.  Kami tidak ketinggalan untuk bergambar bersama pohon yang unik dengan akar yang berpilin/berpintal.. Cuma sedih sekali kerana wajah sahabat kami, abang yusof tidak dapat dirakam bersama kerana beliau telah jauh meninggalkan kami yang bergerak lambat.

Selepas berehat anggaran 10 minit di kem pacat, kami meneruskan pergerakan memasuki fasa ketiga . iaitu dari Kem Pacat ke Puncak Pengasih.  Fasa ini semakin mencabar, tunjangan semakin hebat dengan kehadiran batuan yang besar.  Fasa ini mengambil masa 45 minit, walaupun singkat, namun penangannya tidak kurang hebat…mungkin kerana kami telah mula lapar.  Puncak Pengasih bukanlah puncak yang sebenar, kawasan sekitar puncak ini adalah dingin dan lembab serta berkubang sangat-sangat, malah lebih berkubang dari Kem Kubang Gunung Tahan… disinilah cabarannyer.  Namun masih tiada PACAT.

Fasa terakhir adalah dari Puncak Pengasih ke Puncak Gunung Nuang. Fasa ini mengambil masa hampir 45 minit. Permulaannya yang banyak menurun telah membimbangkan kami kerana pastinya selepas ini akan terdapat tunjang yang menegak.  Telahan kami tepat, tunjangan fasa terakhir ini amat memeritkan namun berbaloi-baloi apabila tiba di puncak.. Pemandangan puncak yang terindah telah melenyapkan sebahagian dari keletihan kami.  Kami tiba ke puncak hampir jam 12 tengahari.  Santapan tengahari kami sungguh enak dengan berlatarbelakangkan beberapa tanglung yang telah digantung oleh para pengunjung sempena sambutan Tahun Baru Cina 2014.
    Selepas berehat hampir 30 min, kami mula bergerak meninggalkan puncak pada jam 12.30 tengahari. Kami tiba ke chalet Jabatan perhutanan pada jam 5 petang. Selepas membersihkan diri serta solat jama’ (kami yang dari Terengganu) bergerak pulang meninggalkan Gunung Nuang serta membawa pulang 1000 kenangan yang terindah.  Kami amat menghormati trail Gunung Nuang kali ini yang jauh lebih mencabar dari trail melalui Janda Baik.