GUNUNG CHEMERONG, TERENGGANU

Setelah Gunung Tebu, ini merupakan pendakian ke 2 kami. Kali ini berbeza dengan trip hari tu, kami bermalam, 2h1m.

Setelah mendapat seberapa banyak maklumat dari pembacaan melalui blog, web, perhutanan dan bertanya kepada mereka yang telah melaluinya, maka bersiaplah kami untuk cabaran kali ini. Apa lagi, macam beli keperluan hari raya atau pakaian persekolahan anak2 yang nak memulakan tahun baru persekolahan. Dengan begnya, kasutnya (dah ada perubahan-Karimor. kalau dulu ikut dang jee), khemahnya, pendekata serba baru dan berjenama. Itu baru kelengkapan pendakian x termasuk barang makan lagi. 3,4 kali duduk mesyuarat berbincang tentang bekalan, naik pening Biro Makanan (Hj Yunus).

Hari di tunggu tiba, tepat jam 0700 bertemu kami 2 kumpulan (Kuala & Hulu) di Hentian Rehat Bukit Besi. Setelah selesai minum pagi terus bergerak masuk ke Hutan Lipur Chemerong melalui persimpangan jalan lama Bukit Besi - Ajil (Le ni dah ada Highway). Check In dengan perhutanan, pembahagian barang2 bekalan, sampai satu group dari UIA dalam 20 orang. Terkejut beruk kami, banyaknya barang makan dia orang.....Jam 0900 kami mula berjalan dengan En Lan (Fisioterapi HHT) jadi kepala.

Jambatan gantung, titian (KJ Zulina macam budah baru belajar merangkak), YA ALLAH!!??, Bukit Tobat (Taubat). Satu tamparan yang menyedarkan kami, ini baru dinamakan mendaki gunung. Kami boleh letak skala 6-7 dari 10 tahap kesukaran, 60-70 darjah kecurangan. Walauapapun ketetapan telah dibuat semasa perbincangan, setiap 1 jam baru berhenti rehat. Biru muka masing-masing.

5 jam masa diambil untuk sampai ke Kem Balak. Rasa lenguh tadi serta merta hilang setelah melihat kejernihan air di sini. KJ Zulina sekali lagi menunjukkan kegelojohan dia, orang lain x apa-apa lagi dia dah menyelam. Bukan itu maksudnya, kita perlu menyeberang sungai sebenarnya dan  KJ Zulina tergelincir. Kami berehat lama di sini, makan bekal yang dibungkus dari warong tadi dan siap mandi-manda. Bermacam-macam aksi akrobatik di pamerkan oleh En Lan, Hj Yunus dan Usop. Kami yakin kepada mereka yang sampai di sungai ni pasti akan berperangai macam tu juga...Kawasan perkhemahan di sini agak luas dan sebuah wakaf tersedia mungkin dibina oleh jabatan perhutanan kot.

Setelah penuhkan semula botol-botol kosong dengan air sebagai minuman (punca air x dah lepas ni) kami meneruskan perjalanan ke Kem Y, laluan agak mendatar kali ni. Jam 1700 kami tiba dan keputusan di buat melalui perbincangan, kami akan bermalam di sini. Memikirkan group UIA tadi akan bermalam di Air Terjun Lasir jadi kami sepakat untuk berkem di sini saja. Sebab apa: satunya takut x cukup tempat di sana nanti, kedua pasti akan sampai malam, ketiga kami dah x larat. Maklumlah sajalah kumpulan kami ni paling muda saat tu umur 39 tahun.

Lapangan di sini pun agak luas, dalam 15-20 khemah boleh didirikan satu-satu masa. Wakaf pun ada mungkin dibina khusus untuk dijadikan tempat memasak / teduhan hujan. Dan yang paling menarik minat di sini, punca airnya. Aliran air yang sangat-sangat jernih mambuatkan sesiapa saja Mengagongkan Kebesaran Allah Taala. Setelah menyiapkan khemah, bersih diri, solat jamak berjemaah dan makan malam perlu disiapkan sebelum hari gelap. Maklum sajalah dalam hutan jam 1800 dah gelap. Sebut pasal makan, menu xlah menarik sangat tapi habis nasi seperiuk. Agak besar jugalah periuk yang dibawa oleh Hj Zul tu. Inilah hasil apabila kita bersukan : Apabila tubuh badan kita sihat walaupun setelah melakukan aktiviti fizikal yang melampau selera makan tetap masih ada, itulah kebesaran dan nikmat sebenarnya. Solat Maghrib jamak berjemaah dan kami buat brainstorm sikit, pasal laluan siang tadi dan xtvt seterusnya. Jam 2100 dah masuk khemah dan zzzzzzzzzzzzzzz

Aku xleh tidur mana, mungkin beralih tempat dan acap kali bangun kencing. Sakit kepala dah mula terasa akibat sejuk kot. Jam 0500 semua dah bangun, mandi, solat subuh berjemaah dan siapkan makan pagi sahaja, makan tengahari di Air Terjun Lasir. Sekitar jam 0800 mula bergerak. Laluan ke puncak Chemerong walaupun mendaki tapi xlah susah sangat. Pokok-pokok bonzai begitu memukau sekali, lebih kurang jam 1000 kami summit, rehat sekejap dan terus ke laluan Lasir. Curang sikit di sini dan kena perhati jalan, kadang-kadang kena melintas alur, jalan dan melintas lagi. Hampir sampai ke kem Lasir aliran sungainya Ya Rabbi comelllll sangat. Last jam 1200 kami sampai di Air Terjun Lasir. Sakit kepala aku makin kuat.

Patutlah mereka nak kejar sangat untuk bermalam di sini, sunrise dia comel. kalau kita tengok blog, web ke pasti dia orang muatnaik gambar tu. Memang x dinafikan kecomelannya. Kami x berpeluang tapi yang pasti kami 'akan' suatu hari nanti. Sambil mandi, siapkan makan tengahari, solat zohor jamak berjemaah, jam 1500 mula berjalan turun. Melalui Gunung Berembun tapi kalau x beri perhatian pasti terlepas sign tu. Permulaan dia agak mencanak juga tapi tahap biasa-biasa je. Masalah aku makin bertambah, sakit kepala sangat-sangat, Masa berhenti rehat Dr Muhaida beri ubat. Hj Yunus pun bermasalah dengan kasut. Tercabut tapak dan terpaksa ikat dengan tali rapia (sayangnya masa tu x bawak kamera still untuk dikongsikan). Seraya Besar dan laluan lepas tu agak seram. Lerengnya curam sangat dan kena berhati-hati. Jam 1800 kami sampai kem balak. Setelah berbincang sepakat nak turun juga walaupun berjalan malam. Siapkan peralatan untuk berjalan malam, makan sikit bekal dan....

Aku 6 kali muntah akibat sakit kepala, macam nak putus urat perut rasa. Akhirnya jam 2130 kami sampai di kawasan perkelahan Chemerong, mandi dan solat. Sewaktu minum di Hentian Rehat Bukit Besi, Hj Zul selaku ketua telah merumuskan bahawa aku alahan dengan ubat. Apakan daya...InsyaAllah kami kembali lagi ke sini dengan lebih info bergambar....