GUNUNG LEDANG, JOHOR

Kehadiran kali ini menggalakkan, semua ahli ikut serta ditambah seorang lagi anak penulis. Erek Reng kereta viva Hj Zul. Dr Muhaida dah siapkan segala dokumen yang perlu dan booking dengan pihak yang bertanggungjawab di sana. Perjalanan trip ini agak pelik sikit, x pernah berlaku sebelum ini. Ambil kira tugasan KJ Zulina pada hari berikutnya, kami mulakan perjalanan malam. Tol Ajil menjadi meet point antara geng kuala dengan hulu. Menggunakna jalan Jerangau - Jabor, Gambang - Segamat akhirnya kami selamat sampai jam 0400 dan berehat di masjid (lupa nama). Solat subuh, menyediakan makan pagi dan pack lunch, bergerak kami ke kaki gunung.

Tiba masa untuk confirm booking, group kami x dalam senarai. Cari punya cari rupanya Dr Muhaida pakai nama Suzana. Ya Allah, punya gabra masa tu sebab kata yang berwajib kami tidak dibenarkan mendaki kalau x buat tempahan. Dan lagi kesilapan tarikh, yang dicatatkan kami sampai pada hari itu dan keesokan baru naik, miscommunication berlaku. Setelah semua selesai, declare barang-barang yang di bawa naik, guide pun dah ready, kurang lebih jam 0900 kami mula mendaki, DAY TRIP.

Ratusan anak tangga menyambut memulakan pendakian, Bukit Semput diberi nama. Kalau x silap katanya guide lebih dari 700 mata anak tangga. Aii, keras labu betis, longgar kepala lutut dibuatnya. Kami bersyukur kerana pengalaman banyak mengajar, ini adalah gunung ke 7 kami daki. Mendaki tangga yang comel begini sebenarnya lebih cepat letih kalau nak banding 'tangga' semulajadi akar kayu. Kalau tangga semujadi kita boleh pendekkan langkahan, di situ boleh jimat tenaga. Walauapapun itu sekadar pengalaman yang boleh dikongsikan dengan yang lain. Lain orang lain citarasa dia. Gunalah tongkat agar boleh menyokong. Hakikatnya kami 3,4 kali berhenti 'ambil nyawa' nak boleh sampai ke check point 1 - Bukit Semput.

Selepas tu pendakian ke CP2-Batu Orkid track dia macam gunung-gunung lain tapi di sini keadaan hutan dia agak terang. Laluan Kijang, Sungai Tiga Segi punca air dan kawasan perkhemahan. Meneruskan pendakian adalah laluan KFC (Killer Fitness Centre) menunggu. Lepas je Gua Kambing, terhidang hamparan batu pada kecurangan dalam 80 darjah.

Dua stesen di sini, sebelum Taman Bonsai. Ikhlas wayak, sedikit cuak di sini. Yang paling dibimbangi adalah peserta wanita kami. Sorang-sorang naik, Usop, Ikhwan, Dr Muhaida, Penulis (menunggu di stesen 2 untuk gambar), Hj Yunus, KJ Hamiah, KJ Zulina Dan Hj Zul. Memang kami dah atur aturan ni bagi saling membantu. Stesen 1 x masalah, stesen 2 KJ Zulina dah menampakkan 'kepucatan' pada wajah dia. Semua tertumpu ke dia dengan laungan kata-kata semangat dari mereka yang dah lepas ke atas. Akhirnya dia kejang sebaik sampai.

Lama kami berehat di Taman Bonsai bagi memulihkan beliau. Begitulah keadaannya, main gunung ni memang kena banyak menggunakan tenaga dan kekuatan. Tenaga mesti dijana melalui latihan-latihan yang berterusan: Jogging, berenang dan gym. Kecederaan tetap akan berlaku jika dikehendakiNya, namun dengan stamina ia mungkin boleh diminimakan.

Laluan selepas itu pun tidak kurang tahap kesukaran dia. Tangga-tangga alumunium disediakan pada banyak tempat hinggalah ke kemuncak. Masa yang kami sasarkan hampir 1 1/2 jam lari. Kami di Izinkan Allah summit lebih kurang jam 1500. Puncak Ledang agak luas, pemandangan memang memukau, Johor di sebelah kiri kalau kita mengadap menara, Melaka di sebelah kanan. Di mana-mana pun keagongan Yang Maha Esa berlainan. Itu sebenarnya yang kami nak tengok kerana bukan semua orang diberi peluang ini oleh Allah.
Angin kuat sangat sewaktu kami sampai dan tanda-tanda hujan akan turun jelas sekali. Awan hitam bergerak laju membadai muka kami.

Setelah lebih kurang 15 minit, bergambar pada posisi itu dan ini, guide mengarahkan kami untuk turun dengan mengenakan baju hujan selalu. Baru nak mulakan perjalanan turun, hujan teramat lebat sekali. Inipun kami kira hikmah dari yang Esa, badan kami segar kembali. Kami menggunakan laluan yang agak singkat kata guide. Kami juga diarah untuk bersedia dengan peralatan berjalan malam. Pada punca air (x ingat nama) kami berhenti untuk solat asar jamak, makan bekal sikit. Meneruskan perjalanan, akhirnya kami selamat sampai jam 2100. Syukur semuanya selamat walaupun kami dah berpecah menjadi 2 kumpulan sewaktu di Bukit Semput...